03.07.2024. | News
Fotografije su zaštićene autorskim pravima; Photographs are protected by copyright; Le foto sono protette da copyright: all rights reserved by MarisStella 2024.
NaviÄela, istina ili mit _ poÄetak
PreÄac za prvi, drugi, treći i Äetvrti dio:
NaviÄela, istina ili mit _ dio prvi
NaviÄela, istina ili mit _ dio drugi
NaviÄela, istina ili mit _ dio treći
NaviÄela, istina ili mit _ dio Äetvrti
NaviÄela, istina ili mit
Ciljano prikupivÅ¡i muzejsku graÄ‘u iz DubrovaÄkih muzeja i muzeja Toledo u Å panjolskoj, prionuli smo na posao. Osobno sam uzeo za zadatak detaljnu studiju svih materijala kojih je na koncu bilo preko 2GB. Iznimno mi je zadovoljstvo priÄinio poÄetak pisanja samog rada. Materijali temeljito obuhvaćaju srednjovjekovnu dubrovaÄku brodogradnju, zadirući u 17. stoljeće. No, odakle poÄeti nego od poÄetka.
2.1.2024.
Zoran Pavlović, MarisStella Ltd
Kao sami poÄetak razmatranja i prouÄavanja ove teme nameće se, gotovo sama po sebi, naviÄela, dragocjeni artefakt, tamjanica, nerazdvojiv izložak u Äuvenom muzeju Dominikanskog samostana Sv. Dominika u Dubrovniku.
Dominikanski samostan u Dubrovniku osnovan je 1225. godine i nalazi se pokraj stare gradske luke na istoÄnom dijelu grada. Najstariji je postojeći samostan u Dubrovniku. Nakon dolaska prvih dominikanaca koji su se privremeno zaustavili u Dubrovniku na proputovanju prema Palestini gradski oci koji su Äuli za njihovo nadahnuto propovijedanje zamolili su ih da ostanu u gradu. Darovali su im crkvicu sv. Jakova koja i danas postoji blizu samog samostana. Budući da se broj redovnika s vremenom povećavao, plemićka obitelj Palmotić darovala im je 1228. godine crkvicu s vrtom u istoÄnom predgraÄ‘u zvanom PloÄe. Na tom mjestu dominikanci su sagradili prvo novu crkvu tijekom XIV. st., samostansku zgradu i klaustar poÄetkom XV. st., te gornje katove i blagovaonicu tijekom XVI. stoljeća. S impozantnim zvonikom visokim 40 m samostan se savrÅ¡eno uklopio u gradske zidine s kojima je predstavljao obranu grada.
Klaustar koji zauzima srediÅ¡te samostana unikatni je primjer kombinacije cvjetne gotike i renesansnih motiva prepletenog Å¡iblja, dok su na njegovim svodovima razmjeÅ¡tena 24 lika svetaca u kamenoj plastici. Gradilo ga je viÅ¡e majstora u nekoliko navrata, a nacrt je izradio Tommaso di Bartolomeo, koji, zanimljivo, nije bio arhitekt, nego kipar i ljevaÄ oružja. U sredini se nalazi zdenac iz XVI. st. koji je u ono vrijeme napunjen mogao tri godine opskrbljivati vodom, ne samo samostan nego i dobar dio grada.
Knjižnica, Äija gradnja je zapoÄela 1492. g., služila je – kako se istiÄe u odluci senata DubrovaÄke Republike – „na Äast Božju, na ukras samostana i utjehu kako svih naÅ¡ih graÄ‘ana, tako i stranaca koji dolaze u naÅ¡ grad“. Tom odlukom knjižnica je postala javna, prva takve vrste u ovom dijelu Europe. U njoj je saÄuvano Äak 239 inkunabula, niz vrlo vrijednih starijih izdanja i svjetskih rariteta, oko 100 srednjovjekovnih rukopisa s bogato iluminiranim inicijalima i ilustracijama.
Muzej je za potrebe posjetilaca otvoren 1970. godine i sadrži mnoga vrijedna umjetniÄka djela, kao i predmete slikarske, zlatarske i knjiÅ¡ke umjetnosti. Tako možemo naći slikarska djela domaćih majstora iz dubrovaÄke slikarske Å¡kole iz XV. i XVI. st. – tri pale majstora Nikole Božidarevića, triptih Mihajla Hamzića, veliki poliptih Lovre DobriÄevića, kao i djelo firentinskog slikara Lorenza di Credia te diptih flamanskog majstora Hansa Memlinga. Posebno mjesto u prijaÅ¡njem kapitulu samostana zauzima i ulje na platnu mletaÄkog slikara Tiziana Vecellija iz 1550. godine – „Sv. Vlaho s Marijom Magdalenom“.
Crkva sv. Dominika jedan je od najvećih gotiÄkih prostora na istoÄnoj jadranskoj obali. GraÄ‘ena je od 1301. god. u gotiÄkom stilu, uz pomoć gradskog puka, a posvećena je već 1314. godine. Bila je to tada najveća jednobrodna crkva na istoÄnoj obali Jadrana s peterokutnom apsidom i tri visoka gotiÄka luka. Pogled privlaÄi oltarna pala „Čudo sv. Dominika“, koju je poÄetkom XX. stoljeća izradio Vlaho Bukovac, veliki slikar iz Cavtata, te jedno od najvećih slikanih raspela u Europi – 5 m visoko raspelo Paola Veneziana iz 1350. god., koje je naruÄeno i postavljeno kao zavjet protiv epidemije crne kuge 1348. godine.
Zvonik (1390. – 1450.) sadrži elemente od romanike do baroka, Å¡to je reprezentativni primjer uklapanja razliÄitih stilova na principima sklada i umjerenosti.
Braća se bave spisateljskim, prevodilaÄkim i propovjedniÄkim radom. Organiziraju koncerte, izložbe, predavanja i predstavljanja knjiga.
Kao Älan tvrtke MarisStella d.o.o., 9.1.2024. pokrenuo sam izradu preciznog 3D modela naviÄele, kojega je u konaÄnici naÄinio gospodin Ljubo Gamulin na zahtjev tvrtke MarisStella d.o.o... 500 godina ovaj biser sjedio je u kutu i pravo je Äudo kako ga ranije nitko nije primijetio, vjerodostojnu maketu broda 15. stoljeća. ZakljuÄak je bio pokretaÄ za iznimno važno istraživanje. Kao Å¡to ću kasnije iznijeti u tekstu, maketa je to koja će izvornu konstrukciju broda uvesti u napredno istraživanje i izraÄunavanje. Nakon kratkog i plodonosnog dogovora sa braćom u samostanu, odreÄ‘en je termin i pristupili smo detaljnom fotografiranju naviÄele, te u tehnici fotogrametrije izradili precizan 3D model. Rezultat je izuzetno dobar. ÄŒitava studija o ovom artefaktu temelji se upravo na ovom 3D modelu. On je precizno razložen na vodoravne i okomite dijelove, te je tako izvuÄena Äitava konstrukcija, koja je potom detaljno analizirana.
Posuda za tamjan (navicula) u obliku dubrovaÄke karake, Muzej dominikanskoga samostana, Dubrovnik (Fotografija.)
Citiranje:
fotogrametrija. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013. – 2024. Pristupljeno 7.6.2024.
.
fotogrametrija (foto- + -gram + -metrija), znanost i tehnika odreÄ‘ivanja oblika, veliÄine ili položaja nekog objekta snimanjem, mjerenjem i interpretacijom fotografskih snimaka. Zasniva se na Äinjenici da snimka nastaje prema odreÄ‘enim geometrijskim i optiÄkim zakonitostima, pa je njihovim poznavanjem moguće na osnovi snimke djelomiÄno ili u potpunosti rekonstruirati snimljeni objekt.
Na osnovi jedne snimke mogu se odrediti dvodimenzijska svojstva objekta, tj. provesti potpuna rekonstrukcija približno ravnog objekta (npr. zemljiÅ¡ta, proÄelja zgrade) ili djelomiÄna rekonstrukcija prostornog objekta (npr. obrisa nekog predmeta). Za odreÄ‘ivanje trodimenzijskih svojstava objekta potrebno je naÄiniti dvije snimke, tzv. stereopar, iz razliÄitih kutova snimanja. Takvo se snimanje naziva stereoskopskim, a fotogrametrijska rekonstrukcija uz pomoć stereoparova naziva se stereofotogrametrijom.
Prema položaju snimaliÅ¡ta razlikuje se aerofotogrametrija, kojom se objekti snimaju iz zrakoplova, satelita, svemirske sonde, i terestriÄka fotogrametrija, kada se objekt snima s tla. Za snimanje najÄešće služe posebno graÄ‘ene i kalibrirane fotografske kamere, Äime je olakÅ¡ano odreÄ‘ivanje orijentacije snimke, tj. rekonstrukcija geometrijskih odnosa prilikom snimanja. Bliski objekti stereoskopski se snimaju stereokamerom, dok se snimanje iz zraka provodi automatskim aerokamerama. U novije se doba klas. fotografske kamere sve viÅ¡e zamjenjuju digitalnim kamerama. (→ fotografija)
Rekonstrukcija geometrijskih odnosa i veliÄina snimljenog objekta obuhvaća postupke orijentacije i izmjere. Ti se postupci u analognoj fotogrametriji provode optiÄko-mehan. ureÄ‘ajima. Znatno su fleksibilniji postupci analitiÄke fotogrametrije, gdje se rekonstrukcija provodi numeriÄki, uz pomoć raÄunala. Najnoviji postupci digitalne fotogrametrije oslanjaju se na snimke uÄinjene digitalnim kamerama ili na naknadno digitalizirane snimke uÄinjene klas. tehnikama. Digitalna fotogrametrija kombinirana s drugim, npr. projektorskim postupcima, te u sprezi s tehnikama raÄunalne obradbe slike, omogućuje gotovo u potpunosti automatizirano dobivanje trodimenzijskoga digitalnog modela objekta.
Budući da se fotogrametrijsko snimanje ne obavlja na samom objektu, već s udaljenosti, podruÄje je njegove primjene Å¡iroko. U geodeziji se aerofotogrametrijom znatno ubrzava i olakÅ¡ava izmjera zemljiÅ¡ta i izradba karata, dok se u inženjerstvu primjenjuje pri trasiranju prometnica, u hidrotehnici, urbanizmu i prostornom planiranju. Aerosnimke se Äesto rabe i u arheologiji, geologiji i geografiji, a kljuÄna im je primjena i za voj. namjene. TerestriÄka fotogrametrija se već dulje vrijeme primjenjuje u kriminalistici, arhitekturi i zaÅ¡titi spomenika kulture, dok su novi digitalni postupci znatno proÅ¡irili primjenu, npr. u medicini i industriji. Fotogrametrijskim se postupcima mogu pratiti i pomaci ledenjaka, deformacije zgrada, ili pojava i Å¡irenje pukotina na dijelovima konstrukcija. KonaÄno, bez fotogrametrije nije zamislivo ni kartiranje i prouÄavanje povrÅ¡ine planeta.
U Hrvatskoj fotogrametrija ima dugu tradiciju. Već je 1897. objavljena prva knjiga iz tog podruÄja na hrvatskom jeziku (F. Kružić. Fotogrametrija i praktiÄni dio tahimetrije), 1947. osnovana je katedra za fotogrametriju na TehniÄkom fakultetu u Zagrebu, a 1961. utemeljen je Zavod za fotogrametriju kao prva samostalna ustanova te djelatnosti.
Posuda za tamjan u obliku dubrovaÄke karake
DosadaÅ¡nji izvori iz povijesne dokumentacije navode kako ova izuzetna relikvija predstavlja dubrovaÄku karaku iz sredine 15. stoljeća i kako predstavlja brod od oko 1000 dubrovaÄkih kola nosivosti, tvrdi kako joj nedostaje kompletna ograda na sredini glavne palube i kako su neki detalji na ovom preciznom zlatarskom radu ipak predimenzionirani. No, odmah sam shvatio kako skoro niÅ¡ta od ovoga nije toÄno.
Posuda za tamjan (navicula) u obliku dubrovaÄke koke (karake), Muzej dominikanskoga samostana, Dubrovnik (3D model.)
Analiza zateÄenog stanja artefakta
Gotovo Å¡est stotina godina ostavilo je fiziÄki trag oÅ¡tećenja na naviÄeli, tamjanici artefaktu. Tamjanica je savijena po dužini, te se na njoj vidi nekoliko udubljenja. Padala je u proÅ¡losti, a pretrpjela je i druga, sliÄna fiziÄka naprezanja.
PredoÄen je 3D model. Pogled odozdo. Vidljivo je kako se kobilica na krmi otklanja od centralne osi tamjanice. Crvena uzdužna linija oznaÄava os, a crvena linija na krmi otklon, oÅ¡tećenje.
Magenta kružnica i strelica oznaÄavaju drugo iskrivljenje do kojega je doÅ¡lo vjerojatno snažnim udarcem u postolje tamjanice. Eventualni udarac s desne strane je postolje i dio trupa gurnuo u lijevo.
Gornji dio pramÄane statve i pramÄani kaÅ¡tel nagnuti su u lijevo. Gornji dio kormila nagnut je u desno, a gornji dio zrcala krme nagnut je u istom smjeru.
ZnaÄajno oÅ¡tećenje pretrpljeno je usred oÄiglednog snažnog udarca pri kojemu je postolje tamjanice odozdo udubilo donji dio sredine trupa. Ovako je kobilica na sredini ostala savijena prema gore, a besprijekorno ocrtavanja oblika glavnog rebra postalo je nemoguće.
Osobni doživljaj, dijelovi relikvije i što oni predstavljaju
Relikvija tamjanica je izuzetan zlatarski rad. O vjerodostojnosti njenog izgleda i brodu kojega predstavlja biti će rijeÄi kasnije u tekstu, a sada bih opisao kakav subjektivan doživljaj ovaj izuzetan predmet ostavlja na mene.

  Â
 Â
Prvo zapažam neproporcionalno ugravirane platnice na trupu. Nisu li ovo možda olovni limovi kojima je obložen trup na svom podvodnom dijelu? Ugravirani su i klinovi na njima. Prva pomisao je kako su, kada bi to uistinu bili olovni limovi, preklopi limova na statvi pramca precizno predoÄeni. BoÄni olovni lim sa aste se preklapa nad olovnim limovima na trupu pramca, a Äeoni dio aste pramca je potom, od sprijeda, uredno poklopljen Äeonim olovnim limom. Dno krmene aste obloženo je olovnim limovima manjeg formata tako da se asta krme ne može vidjeti.
Važan dio je kormilo. Kako sam pomislio, Å¡arke na kojima se rotira su samo donje dvije Å¡arke. One se ne vide, te su zasigurno preklopljene olovnim limovima, ili su postavljene ravno, duboko u gredi aste krme. Mislim da se vide jeziÄci Å¡arki kormila. Zrcalo krme je postavljeno na neuobiÄajeni naÄin. Nije u ravnini sa krmenom statvom, već je blago otklonjeno prema nazad. Zbog ovoga, kormilo ne bi bilo u funkciji kada bi bilo okaÄeno na joÅ¡ dvije Å¡arke postavljene viÅ¡e na zrcalu krme. Pretpostavka je da su gornja dva metalna dijela na kormilu obujmice koje stežu grede od kojih je kormilo sastavljeno.

  Â
 Â
Na tamjanici je pulena, brodski ukras na pramcu, vrlo precizno naÄinjen. Vjerujem da su na brodovima Dubrovnika srednjeg vijeka bile upravo takve pulene.
Sidrena okna su precizno proporcionirana. Prozori koji su postavljeni na bokovima pramca su zacijelo izvornog oblika, kao i ovalni prozori na krmi…

  Â
 Â
… upravo kao i oblik vrata koja su ugravirana pod pramÄanim i krmenim kaÅ¡telom. Važan detalj zapažam na palubi pramÄanog kaÅ¡tela. Precizan pogled odozgo otkriva kako je na palubi pramÄanog kaÅ¡tela okrugli, ili pomalo ovalni otvor koji ima svoju rozetu. U konaÄnici, Äini se premalen dijametar za jarbol. No, otvor je pomaknut od centra desno, za otprilike Äitav svoj dijametar, a procjena ovisi o tome kako postavimo srediÅ¡nju liniju. Postavio sam dvije moguće kombinacije, te povukao treću liniju koja prolazi kroz centar otvora, a poÄinje u vrhu ugraviranog ornamenta.

  Â
 Â
Zrcalo krme ukraÅ¡eno je obrisima figura. Vjerojatno su i one vjerodostojne. Na gornjoj povrÅ¡ini artefakta, na sredini trupa, postavljena je figura, toÄnije nekakva glava. Da li je ovo dubrovaÄki Raguz, znamenito ljutito sunce grada Dubrovnika? Vjerojatno. Smatram da je njegov položaj na artefaktu ujedno i mjesto glavnog jarbola. Pozicioniran je toÄno na imaginarnoj srediÅ¡njoj liniji srednjeg dijela artefakta.

  Â
 Â

  Â
 Â
Promatrajući lijevi bok artefakta, primijetio sam izuzetnu preciznost izrade. No, ipak, alatom za gravuru, linije na bokovima zasigurno su raÄ‘ene nakon Å¡to je tijelo naviÄele bilo izliveno. Blagi nekontinuitet oÄekivane zakrivljenosti pojedinih linija je ipak prisutan.

  Â
 Â

  Â
 Â
UsporeÄ‘ujući desni bok s lijevim, Äak i na prvi pogled je vidljivo kako se gravure ne podudaraju. Lijevi je bok vrlo pažljivo graviran, alat je koriÅ¡ten vrlo oprezno. No desni bok, uz to Å¡to nije zrcalni preslik lijevoga, na sebi ima oÄigledne pogreÅ¡ke nastale prilikom uporabe graverskog alata. Na viÅ¡e je mjesta evidentno kako je graverski alat izaÅ¡ao iz predviÄ‘ene putanje i oÅ¡tetio trup na nepredviÄ‘enom mjestu. Osobno, kako sam Äesto gravirao alatima za gravuru, znam da su za ovakve pogreÅ¡ke potrebne dvije stvari. Prva je neiskustvo, a druga je pomanjkanje koncentracije. Promatrajući ovaj cjeloviti graverski rad, zakljuÄujem kako se definitivno ne radi o neiskustvu. Nadalje, vrlo je moguća prisutnost pomanjkanja koncentracije. Ali i ovo bih iskljuÄio jer umjetnik koji je u stanju izraditi ovakav izuzetan predmet, sigurno prepoznaje trenutke pomanjkanja koncentracije i Å¡tetu koju oni mogu nanijeti kompletnom djelu. ZakljuÄak koji se nametnuo sam po sebi je taj da je zacijelo netko pokuÅ¡ao popraviti ovaj artefakt kasnije u povijesti. Primjetno je i da oÅ¡trica graverskog alata upotrjebljenog na lijevom boku nije identiÄna onoj upotrjebljenoj na desnom boku, Å¡to itekako ide ovom zakljuÄku u prilog. … I sada se nameće najvažnije pitanje: da li je moguće da je cijeli artefakt izgraviran kasnije u povijesti? Doista ovo pitanje zahtijeva temeljito naknadno istraživanje.
Toliko sam zapazio vizualno promatrajući artefakt, te razmišljajući o njegovim dijelovima.