Galijun je ratni i trgovaÄki brod na jedra iz 16. i 17. st., prijelazni tip izmeÄ‘u galijace (galeasa) i linijskog broda. Nastao je iz potrebe duge plovidbe kad galijaca – kao prelazni tip od brodova na vesla k brodovima na jedra – viÅ¡e nije bila pogodna za plovidbu u daleke prekomorske krajeve.
Oko sredine 15. st. galijun je nakon karake najbolji brod, visokih bokova, nešto dulji i brži od nave.
Pramac mu je imao dugo rilo i podsjećao na veliku galiju, pa mu odatle i potjeÄe ime. Bilo je galijuna sa pramcem «a caracca». Takav se pramac u obliku karake održao na nekim brodovima do 1590. g..
Imao je obiÄno dvije palube, uglastu i odsjeÄenu krmu, koja se svrÅ¡avala visokim kasarom na dva ili tri kata.
Obodnica ja bila najniža ispred velikog jarbola, a na pramcu iza pramÄanog jarbola dizao se pravilan Äetverokutni kaÅ¡tel. KaÅ¡tel i rilo glavne su karakteristike galijuna. Na vrhu rila, u visini glavne palube, nalazila se pulena, zvir.
Prvi galijuni 16. st. bili su prvenstveno ratni brodovi.
Veliki je galijun na poÄetku 17. st. imao tri ili Äetiri jarbola i kosnik. Pod kosnikom se razapinjala posrtnjaÄa. PramÄani je jarbol bio visok ¾ dužine vodene linije i nosio tri križna jedra. Glavni je jarbol bio visok koliko je bila duga vodena linija. Na njemu su takoÄ‘er bila razapeta tri križna jedra. Na sredini kasara stajao je krmeni, Å¡turi jarbol, visok kao polovica glavnog jarbola, a nosio je latinsko jedro. Iza njega se ponekad nalazio i Äetvrti, Å¡turi jarbol, posve nizak, usaÄ‘en po prilici povrh krmila. Na njemu je takoÄ‘er bilo latinsko jedro. Na svakom jarbolu bio je po jedan koÅ¡.
Manji su galijuni imali isti oblik kao i veliki, razlikovali su se samo veliÄinom i brojem jarbola i jedara. Imali su tri jarbola. Na prednjem jarbolu razapinjala su se dva križna jedra, kao i na glavnom jarbolu, dok se na krmenom jarbolu razapinjalo latinsko jedro. Po jedan koÅ¡ nalazio se na prednjem i glavnom jarbolu.
Oko sredine 16. st. galijuni postaju pravi ratni brodovi, a na poÄetku 17. st. naziv galijun sinonim je linijskog broda.
TrgovaÄki galijuni upotrebljavali su se za dugu plovidbu u novootkrivene prekomorske krajeve. NajÄuveniji su Å¡panjolski i dubrovaÄki galijuni za prijevoz srebra iz Perua i Meksika. Oni su plovili u skupinama, flotama, odakle i potjeÄe ime flota. U to doba galijuni su bili veći od karavela a manji od dubrovaÄkih karaka. Imali su 200-500 t.
DubrovaÄki galijuni, neÅ¡to drugaÄijih konstruktivnih karakteristika od drugih galijuna toga vremena i velike i prostrane dubrovaÄke karake nazivaju se argosies, a naziv im potjeÄe od ragusies, pridjev od Raguse. Koliko su bili cijenjeni ti dubrovaÄki brodovi najbolje govori to Å¡to su Englezi za njih naÄinili svoj književni izraz – argosy.
ZnaÄajke ovog MarisStella montažnog kompleta:
Kobilica i statve izrađene su od punog orahovog drva, kao i svi elementi na palubi i bokovima. Jedra su vezena na tkanini. Konstruktivni elementi rezani su laserom.
Novi projekt sadrži
-nove nacrte; 2 lista dimenzija 900x1000mm svaki
-pozamašnu A4 kolor knjigu uputa za izradu, 186 stranica
-fotogravirane elemente na mjedenoj ploÄi: 1 ploÄa debljine 0.5mm
-10 vrsta svijetlih i tamnih konopaca za tekelažu sa svim ostalim pripadajućim elementima
-vezena jedra MarisStella
-još više visokokvalitetnih drvenih materijala
-laserom izrezane elemente na drvenim ploÄama, 10 ploÄa
Sav potreban materijal za izradu ove makete nalazi se u montažnom kompletu.
Upute su napisane na hrvatskom, engleskom i talijanskom jeziku.