Bark (barque ili Barc), je tip broda s tri ili viÅ¡e jarbola s prednjim jarbolom opremljenim Äetvrtastim jedrima, a krmenim jarbolom opremljenim soÅ¡nim i vrÅ¡nim jedrom.
RijeÄ bark proizlazi iz latinskog barca, Å¡to proizlazi iz Å¡panjolskog ili talijanskog, ili pak iz keltske rijeÄi "barc" ili grÄke "baris", a oznaÄava vrstu egipatskog broda.
Snast trojarbolnog barka: Pri kraju 18. stoljeća, pojam bark (ponekad pisan barque) poÄeo se odnositi na bilo koji jedrenjak s posadom s odreÄ‘enom vrstom jedara koji se sastoji od tri (ili viÅ¡e) jarbola, koji na prednjim jarbolima razvijaju Äetvrtasta jedra, a na krmenom jarbolu soÅ¡no i vrÅ¡no jedro.
Bark je teretni brod sredine 19. stoljeća, najbliži navi, ali ga upravlja malobrojnija posada. Prednost ovakve snasti bila je da je bilo potrebno manje posade nego Å¡to je bilo potrebno kod nave ili brika, kao Å¡to je imala manje Äetvrtastih jedara, Å¡to je Äinilo jeftinijom. S druge strane, tako opremljen brod zadržao se za obuku pomoraca, sa manje posade i većim brojem putnika, a s time i većim brojem obuÄavanih pomoraca.
JoÅ¡ jedna prednost je bila ta Å¡to je bark brži od Å¡kune ili barkantina, te lakÅ¡e ide uz vjetar od nave i lakÅ¡i je od nje za rukovanje. Dok je nava najbrža, a Äetiri ili pet jarbolne Å¡kune dobro idu uz vjetar, bark je Äesto bio najbolji izbor jer je bio najbolja kombinacija to dvoje.
Većina prekooceanskih jedrenjaka su Äetverojarbolni barkovi, njihova se snast smatrala najuÄinkovitijom zbog jednostavnosti rukovanja, malobrojne posade, brzinom i lakom plovidbom uz vjetar. ObiÄno je glavni jarbol bio najviÅ¡i. ÄŒetverojarbolni bark mogao se upravljati s iznenaÄ‘ujuće malobrojnom posadom (najmanje deset mornara), dok je uobiÄajena posada oko trideset. Gotovo polovica njih mogli su biti vježbenici.
Povijest barka Stefano :
ProÅ¡lost rijeÄkog barka Stefano usko je povezana s ogrankom obitelji BaÄić iz Dubrovnika.
Kad je Nikola BaÄić, trgovac žitom i brodovlasnik, iz Dubrovnika doÅ¡ao u Rijeku 1865. godine, zapoÄela je povijest rijeÄkog ogranka te obitelji.
Nikola BaÄić je imao u svom vlasniÅ¡tvu viÅ¡e jedrenjaka duge plovidbe od kojih su prevladavali barkovi, i to Caterina V., Giuseppina Francesca, Giovanna Maria, Due cognati, Nouva fama, Eugenio, Due cognate, Vincenza, Risorto, Antal i Stefano.
Njegov sin Stefano BaÄić, mladi kapetan duge plovidbe, upravljao je jedrenjacima Vincenza i Stefano. Bark Stefano je po njemu i dobio ime.
Na žalost, Stefano BaÄić je mlad umro, u 24. godini. Pokopan je u Rijeci.
Bark Stefano sagraÄ‘en je 1873. godine u Rijeci u brodogradiliÅ¡tu braÄe Brazzoduro.
Tijekom 1875. godine bark Stefano uputio se na plovidbu prema Australiji. Bilo mu je to treće putovanje, tijekom kojega se dogodio brodolom kod rta Cloates na obali Australije 27. listopada 1875. Brod je putovao iz Cardiffa prema Hong Kongu. Od preko 20 Älanova posade na kraju su preživjela samo dvojica, kadet Miho BaÄić i mornar Ivan Jurić. Miho BaÄić je bio nećak brodovlasnika Nikole BaÄića.
Nakon povratka u domovinu tijekom 1876. godine preživjeli Älanovi posade prepriÄali su dogaÄ‘anja o brodu Stefano dubrovaÄkom dominikancu Stefanu Skurli. Osim toga, Miho BaÄić je joÅ¡ 16. svibnja 1876. uputio pismo rodbini u Dubrovnik gdje je opisao nesretnu sudbinu svojih drugova na brodu Stefano i Å¡est mjeseci života meÄ‘u australskim Aboriginima.
ZnaÄajke ovog MarisStella montažnog kompleta:
Novi projekt sadrži
-nove nacrte; 14 listova dimenzija 900x1300mm svaki
-pozamašnu A4 knjigu uputa za izradu, 147 stranica
-foto gravirane elemente na mjedenoj ploÄi: 1 ploÄa debljine 0.5mm, 20cm x 30cm
-10 vrsta svijetlih i tamnih konopaca za tekelažu sa svim ostalim pripadajućim elementima; 280 metara konopca, 720 Å¡upljaÄa i koloturnika, te sve ostale metalne i drvene elemente za tekelažu
-vezena jedra MarisStella, 34 jedra
-još više visokokvalitetnih drvenih materijala
-laserom izrezane elemente na drvenim ploÄama, 12 ploÄa
Sav potreban materijal za izradu ove makete nalazi se u montažnom kompletu.
Upute su napisane na hrvatskom, engleskom i talijanskom jeziku.
Dodatak
Uz to, nudimo dodatne dijelove za još bolju izradu. Ovi se dijelovi mogu nabaviti napose. Oni su:
Foto gravirane bakrene ploÄe rasporeÄ‘ene na 5 listova…. 20 cm x 30 cm (7,87'' x 11,81'')
See more about the project and technical solutions in the news section:
Barque Stefano 1/63 scale 44.13`` 121.1cm Model Ship Kits MarisStella